ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Drukuj informacjęSprawa: Usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Szczegóły informacji

Usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi w trybie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Wydział Komunikacji i Dróg

Ogłoszono dnia: 2015-11-12 14:01:23

Termin załatwienia

Nie dotyczy

Miejsce załatwienia

AUTO POMOC SZKWAREK PIOTR
UL. 1 MAJA 32,  69-100 SŁUBICE

Telefon kontaktowy

095-758-23-41

Sposób załatwienia

  1. Uzyskanie informacji od zarządcy wyznaczonego parkingu (lub z treści zamieszczonej poniżej w części: "Opłaty") o wysokości należnej opłaty za usunięty i przechowywany pojazd.
  2. Opłata dobowa za przechowywanie pojazdu naliczana jest za każdą rozpoczętą, kolejną dobę przechowywania pojazdu na parkingu strzeżonym.
  3. Właściciel lub użytkownik pojazdu powinien wnieść należną opłatę u zarządcy wyznaczonego parkingu przed odbiorem pojazdu.
  4. Dowód wniesienia opłaty powinien zawierać w tytule zapłaty markę i nr rej pojazdu przechowywanego na parkingu strzeżonym.

Miejsce odbioru

AUTO POMOC SZKWAREK PIOTR
UL. 1 MAJA 32,  69-100 SŁUBICE

Wymagane Dokumenty

Wydanie pojazdu następuje za zgodą podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty. Do odbioru pojazdu niezbędne są:
  • zezwolenie na odbiór pojazdu wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu,
  • dowód wpłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w Słubicach.
Opłatę nalicza i informuje o jej wysokości podmiot odpowiedzialny za usunięcie i przechowywanie pojazdu.
Dowód wpłaty powinien zawierać imię i nazwisko właściciela oraz numer rejestracyjny pojazdu.

Opłaty

Stawki opłat brutto za usunięcie i parkowanie pojazdów na parkingach strzeżonych zostały określone w uchwale Nr XV/57/15 Rady Powiatu w Słubicach z dnia 27 października 2015r. (link w załączeniu)
 
http://www.bip.powiatslubicki.pl/system/obj/3046_57_KD.pdf

Uwagi

Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi, w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym, występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba upraw­niona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. Powiadomienie zawiera pouczenie o skutkach nieodebrania pojazdu. Starosta występuje z wnioskiem do sądu, nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia powiadomienia (art. 130a ust. 10 i 10a ustawy Prawo o ruchu drogowym).
 
Zgodnie z art. 130a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym  pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
1)  pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
2)  nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym;
3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
 
Zgodnie z art. 130a ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku, gdy:
1) kierowała nim osoba:
     a)  znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo
          środka działającego podobnie do alkoholu,
     b)  nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub
          używania pojazdu;
2)  jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje
     uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
Pojazd usunięty z drogi umieszcza się na parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłat za jego usunięcie i przechowywanie. Na terenie Powiatu Słubickiego podmiotem odpowiedzialnym za usuwanie i umieszczenie na parkingu oraz przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi jest przedsiębiorca:
 
AUTO POMOC SZKWAREK PIOTR
UL. 1 MAJA 32,  69-100 SŁUBICE
 
Zgodnie z art. 130a ust. 10h ustawy Prawo o ruchu drogowym koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu do zakończenia postępowania - ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu.
Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta.
Brak dobrowolnego uregulowania należności spowoduje dochodzenie jej w drodze egzekucji przeprowadzonej przez komornika urzędu skarbowego.
 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012r., poz. 1137 ze zm.).
  • Uchwała Nr XV/57/15 Rady Powiatu w Słubicach z dnia 27 października 2015r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdów na parkingach strzeżonych oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu.
« powrót do poprzedniej strony