Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-01-13 14:38:47 przez Radosław Dudek
Akapit nr - brak tytułu
Na terenie Powiatu Słubickiego funkcjonują dwa punkty nieodpłatnej pomocy prawnej.
W obu punktach pomoc prawna udzielana jest przez radców prawnych i adwokatów wskazanych odpowiednio przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Zielonej Górze i Okręgową Radę Adwokacką w Zielonej Górze.
W obu punktach pomoc prawna udzielana jest przez radców prawnych i adwokatów wskazanych odpowiednio przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Zielonej Górze i Okręgową Radę Adwokacką w Zielonej Górze.
Nieodpłatna pomoc prawna jest udzielana według kolejności zgłoszeń.
(Radca prawny/adwokat udzielający pomocy prawnej może ustalić inną kolejność z ważnych powodów).
Radca prawny/adwokat może:
- przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej zażądać od osoby uprawnionej okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość,
- z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawnioną o innych punktach nieodpłatnej pomocy prawnej na obszarze powiatu.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach,
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu,
- udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje:
- spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- spraw z zakresu prawa celnego,
- spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Radca prawny/adwokat nieodpłatnej pomocy prawnej dokumentuje każdy przypadek udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej przez wypełnienie karty nieodpłatnej pomocy prawnej.
W karcie nieodpłatnej pomocy prawnej zamieszcza się dane dotyczące:
- formy udokumentowania uprawnienia do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej;
- dziedziny prawa, z której udzielono nieodpłatnej pomocy prawnej;
- formy udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej;
- czasu poświęconego na udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej.
Za zgodą osoby uprawnionej, odnotowuje się również dane zbiorcze dotyczące:
- wieku;
- płci;
- wykształcenia;
- średniego miesięcznego dochodu;
- liczby członków gospodarstwa domowego;
- miejsca zamieszkania;
- posiadania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.