ˆ

Regulamin Organizacyjny

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2014-07-17 08:40:26 przez Radosław Dudek

Akapit nr - brak tytułu

REGULAMIN ORGANIZACYJNY STAROSTWA POWIATOWEGO W SŁUBICACH PRZYJĘTY UCHWAŁĄ NR XVIII/102/07 RADY POWIATU SŁUBICKIEGO Z DNIA 21 GRUDNIA 2007 ROKU – TEKST UJEDNOLICONY UWZGLĘDNIAJĄCY ZMIANY  WPROWADZONE UCHWAŁAMI RADY POWIATU SŁUBICKIEGO: NR XXI/127/08 Z DNIA 28 MARCA 2008 R., NR V/42/11 Z DNIA 22 LUTEGO 2011 R. ORAZ NR VIII/59/11 Z DNIA 1 CZERWCA 2011 R.
ROZDZIAŁ 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Regulamin organizacyjny zwany dalej Regulaminem określa organizację i zasady działania Starostwa Powiatowego w Słubicach.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
1)    Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Słubicki,
2)    Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Słubickiego,
3)    Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Słubickiego,
4)    Wicestaroście - należy przez to rozumieć Wicestarostę Słubickiego,
5)    Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu Słubickiego,
6)    Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Powiatu Słubickiego,
7)    Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Słubicach,
8)    komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wydział, biuro oraz Geodetę Powiatowego, Powiatowego Rzecznika Konsumentów i pozostałe samodzielne stanowiska w Starostwie Powiatowym w Słubicach.


§ 3. Starostwo jest jednostką budżetową Powiatu, przy pomocy której Zarząd wykonuje zadania Powiatu.

§ 4. Kierownikiem Starostwa i zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa jest Starosta.

§ 5. W swych działaniach pracownicy Starostwa kierują się zasadami praworządności, sprawiedliwości, współdziałania i dialogu społecznego.

§ 6. 1. Starostwo jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
2. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki Starosty i pracowników Starostwa określa Regulamin Pracy Starostwa.


§ 7. Do zakresu działania Starostwa należy wykonywanie:
1)  zadań określonych ustawami:
    a) zadań publicznych o charakterze ponadgminnym,
    b) zadań z zakresu administracji rządowej,
    c) innych zadań,
2)  zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych przez Powiat,
3)  innych zadań, określonych uchwałami Rady i Zarządu.
ROZDZIAŁ 2

ORGANIZACJA STAROSTWA
§ 8. Ustala się następującą strukturę organizacyjną Starostwa oraz oznaczenia literowe komórek organizacyjnych:
1) Wydział Budżetu i Finansów „ BF”,
2) Wydział Organizacyjny „OR”,
3) Wydział Administracji Architektonicznej i Budowlanej „AB”,
4) Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa „”,

5) Wydział Geodezji i Katastru "GK",
5a) Wydział Gospodarki Nieruchomościami „GN”,
6) Wydział Komunikacji i Dróg „KD”,
7) Wydział Rozwoju Lokalnego, Promocji i Spraw Społecznych „RS”,
8) Biuro Prawne „BP”,
9) Biuro Zarządzania Kryzysowego „ZK”,
10) Powiatowy Rzecznik Konsumentów „RK”,
11) Geodeta Powiatowy „GP”,
12) samodzielne stanowisko ds. kontroli „KT”,
13) samodzielne stanowisko ds. audytu wewnętrznego „AW”.


§ 9. 1. Wydziałem Budżetu i Finansów kieruje Skarbnik, Wydziałem Geodezji i Katastru kieruje Geodeta Powiatowy, pozostałymi wydziałami kierują naczelnicy.
2. Biurem Prawnym i Biurem Zarządzania Kryzysowego kierują koordynatorzy.
3. Osoby kierujące komórką organizacyjną oraz osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach podlegają bezpośrednio Staroście.
4. Osoby kierujące wymienione w ust. 1 - 2 wykonują swoje zadania na zasadzie jednoosobowej odpowiedzialności za wyniki pracy, zapewniając właściwe funkcjonowanie wydziałów i biur.


§ 10. 1. Wewnętrzną strukturę komórek organizacyjnych oraz ilość etatów określa Starosta.
2. Starosta może powierzyć Wicestaroście, Skarbnikowi i Sekretarzowi bezpośredni  nadzór nad pracami jednostek organizacyjnych powiatu i komórek organizacyjnych Starostwa.


§ 11. Indywidualne zadania pracowników określają zakresy czynności zatwierdzone przez Starostę.
ROZDZIAŁ 3

ZADANIA STAROSTY, WICESTAROSTY, ETATOWEGO CZŁONKA ZARZĄDU, SKARBNIKA i SEKRETARZA
§ 12. 1. Do podstawowych zadań i kompetencji Starosty jako kierownika Starostwa należy:
1) organizowanie pracy Starostwa i Zarządu,
2) podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację zadań,
3) upoważnienie pracowników Starostwa do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
4) realizacja polityki personalnej w Starostwie,
5) wykonywanie uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec pracowników Starostwa z zakresu prawa pracy,
6) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Starosty ustawami, uchwałami Rady i Zarządu oraz wynikających z postanowień Statutu Powiatu i Regulaminu Organizacyjnego Starostwa.
2. Do oznaczenia stanowiska Starosty używa się litery „S”.

§ 13. 1. Wicestarosta wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Starostę.
2. W czasie nieobecności Starosty, lub niemożności wykonywania przez niego swej funkcji, Wicestarosta zastępuje go i przejmuje wszystkie jego zadania i kompetencje z wyłączeniem nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, ustalania wynagrodzenia oraz przyznawania nagród.
3. Do oznaczenia stanowiska Wicestarosty używa się liter „WS”.

§ 13a. 1. Etatowy Członek Zarządu wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Starostę.
2. Do oznaczenia stanowiska etatowego Członka Zarządu używa się liter „CZ”.

§ 14. 1. Do podstawowych zadań Skarbnika należy:
1) zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu,
2) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków głównego księgowego budżetu,
3) nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem oraz realizacją budżetu Powiatu i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonywania,
4) zapewnienie sporządzania sprawozdawczości budżetowej,
5) kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstawaniem zobowiązań majątkowych Powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
6) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Starostę.
2. Do oznaczenia stanowiska Skarbnika używa się liter „SK”.

§ 15. 1. Do podstawowych zadań Sekretarza należy:
1) nadzorowanie toku i terminowości wykonywania zadań Starostwa,
2) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem projektów aktów regulujących struktury i zasady działania Starostwa i jego komórek organizacyjnych,
3) nadzorowanie toku przygotowywania projektów uchwał Zarządu oraz prac związanych z organizacją posiedzeń Zarządu,
4) koordynowanie prac dotyczących przygotowywania i wnoszenia pod obrady Rady projektów uchwał oraz innych materiałów przedstawianych przez Zarząd,
5) zapewnienie warunków materialno - technicznych dla działalności Starostwa,
6) nadzorowanie procesu komputeryzacji, zakupów środków trwałych, remontów oraz gospodarki powierzchnią użytkową budynków wchodzących w skład siedziby Starostwa,
7) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Starostę.
2. Do oznaczenia stanowiska Sekretarza używa się liter „ST”.
ROZDZIAŁ 4

ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH STAROSTWA
§ 16. Do podstawowych wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy:
1) prowadzenie działalności przypisanej przepisami prawa do właściwości Starosty,
2) przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, materiałów, sprawozdań i analiz dla Rady, Zarządu oraz Starosty,
3) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
4) inicjowanie i współuczestniczenie w opracowywaniu i realizowaniu zamierzeń rozwojowych Powiatu, w tym przygotowywanie materiałów do projektów, programów, planów, strategii, wniosków i innych dokumentów opracowywanych przez Powiat,
5) współdziałanie ze Skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu Powiatu,
6) rozpatrywanie i załatwianie w porozumieniu z Przewodniczącym Rady interpelacji, zapytań i wniosków radnych,
7) współpraca z komisjami Rady w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną,
8) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
9) usprawnianie organizacji, metod i form pracy wydziałów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia pracy Starostwa,
10) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków,
11) prowadzenie kontroli wewnętrznej w podległej komórce i udzielanie instruktażu na stanowiskach pracy oraz współpraca z samodzielnym stanowiskiem ds. kontroli,
12) współpraca z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych,
13) udział w planowaniu i realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
14) (uchylony),
15) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej oraz udzielanie informacji publicznej z zakresu działania komórki organizacyjnej,
16) monitorowanie i wdrażanie w życie ukazujących się przepisów prawnych,
17) współredagowanie strony internetowej powiatu,
18) współpraca przy organizacji imprez kulturalnych i sportowych, festynów oraz uroczystości związanych z obchodami rocznic i świąt państwowych,
19) zapewnienie ochrony danych osobowych i informacji niejawnych na każdym etapie ich przetwarzania,
20) archiwizowanie dokumentacji,
21) utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością,
22) prowadzenie kontroli zarządczej.

§ 17. Do podstawowych zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy:
1) przygotowywanie materiałów dla Zarządu, w tym opracowanie projektu budżetu Powiatu i projektów uchwał zmieniających budżet Powiatu,
2) sprawowanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Powiatu w zakresie prawidłowego wykonywania budżetu,
3) przygotowywanie sprawozdań z wykonania budżetu,
4) przygotowywanie analiz ekonomicznych i prognostyczno - finansowych budżetu Powiatu,
5) prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu oraz gospodarki finansowej Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
6) sporządzanie sprawozdawczości finansowo-księgowej,
7) wykonywanie obsługi finansowo - księgowej Starostwa jako jednostki budżetowej, funduszy oraz środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi,
8) prowadzenie dokumentacji płacowej,
9) windykacja należności budżetowych Powiatu i Skarbu Państwa,
10) przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji.

§ 18. Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjnego należy:
1) gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady, komisji Rady i Zarządu,
2) protokołowanie obrad Rady, komisji Rady i Zarządu,
3) prowadzenie rejestrów:
 a) uchwał Rady i Zarządu,
 b) wniosków i opinii Komisji,
 c) interpelacji i wniosków radnych.
4) przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady i Zarządu, wniosków i opinii komisji oraz interpelacji i wniosków radnych zainteresowanym komórkom organizacyjnym i kierownikom jednostek oraz czuwanie nad ich terminowym załatwieniem,
5) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady i Zarządu,
6) przekazywanie materiałów do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego,
7) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego,
8) prowadzenie dokumentacji związanej z oświadczeniami radnych oraz przekazywanie oświadczeń majątkowych właściwym urzędom skarbowym,
9) sporządzanie dokumentacji związanej z wypłatą i rozliczeniem należności przysługujących radnym,
10) prowadzenie dokumentacji związanej z dyżurami oraz ze szkoleniami radnych,
11) udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
12) opracowywanie projektu Statutu Powiatu, Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy Starostwa oraz ich nowelizacji,
13) wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej oraz archiwalnej,
14) prowadzenie zbioru upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Starosty,
15) prowadzenie zbioru porozumień dot. spraw powierzonych innym jednostkom i spraw przejętych od innych jednostek,
16) prowadzenie rejestru zarządzeń wewnętrznych Starosty,
17) prowadzenie rejestru umów zawieranych przez Powiat.
18) prowadzenie wykazu jednostek organizacyjnych Powiatu,
19) prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty oraz Biura Obsługi Interesanta,
20) koordynowanie kontroli zewnętrznej i prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
21) koordynowanie spraw dotyczących załatwiania skarg i wniosków, prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz opracowywanie analiz w tym zakresie,
22) prowadzenie spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych,
23) koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników,
24) prowadzenie dokumentacji związanej z zakładową działalnością socjalną,
25) prowadzenie archiwum zakładowego i biblioteki Starostwa,
26) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych,
27) obsługa informatyczna Starostwa,
28) wykonywanie zadań związanych z wyborami,
29) przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru,
30) prowadzenie spraw związanych z wynajmowaniem pomieszczeń Starostwa,
31) zapewnienie sprawnego działania urządzeń i instalacji oraz utrzymania porządku i czystości w budynku Starostwa oraz w obrębie posesji,
32) prowadzenie  książki obiektu budowlanego,
33) załatwianie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa,
34) prowadzenie ewidencji środków trwałych,
35) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia Starostwa,
36) ustalanie wysokości opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i sporządzanie dokumentacji z tym związanej,
37) gospodarowanie środkami transportowymi,
38) zabezpieczanie informacji wizualnej dla interesantów,
39) zabezpieczenie wykonywania zadań służby bhp oraz ochrony przeciwpożarowej,
40) sporządzanie aktualnego schematu struktury organizacyjnej Starostwa,
41) prowadzenie  spraw  związanych  z  planowaniem, przygotowaniem oraz realizacją inwestycji powiatowych, 
42) reklamowanie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.

§ 19. Do podstawowych zadań Wydziału Administracji Architektonicznej i Budowlanej należy:
1) przygotowywanie pozwoleń na budowę (rozbiórkę) obiektu budowlanego,
2) nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego,
3) przygotowywanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego,
4) przygotowywanie decyzji o przeniesieniu pozwolenia na budowę na rzecz innego podmiotu,
5) stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
6) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy lub rozbiórki obiektu budowlanego oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
7) zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy, rozbiórki i wykonywania robót budowlanych oraz nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę,
8) przyjmowanie zgłoszeń na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części oraz wnoszenie sprzeciwu w drodze decyzji,
9) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych,
10) rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości oraz określanie warunków korzystania z nich,
11) wydawanie dzienników budowy na wniosek inwestorów,
12) przyjmowanie wniosków i przygotowywanie decyzji pozwoleń na budowę składowiska odpadów oraz ustalanie w tej decyzji obowiązku ustanowienia zabezpieczenia roszczeń, mogących powstać w związku  z funkcjonowaniem składowiska,
13) potwierdzanie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali,
14) potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
15) sprawdzanie zgodności projektu zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
16) prowadzenie analiz i studiów odnoszących się do obszaru Powiatu i zagadnień jego rozwoju,
17) przygotowywanie materiałów dotyczących opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów planistycznych,
18) wydawanie, na wniosek właściwego zarządcy drogi w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
19) prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę, rejestru wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę oraz sporządzanie sprawozdań statystycznych,
20) współdziałanie w przygotowywaniu inwestycji powiatowych.

§ 20. Do podstawowych zadań Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa należy:
1) prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o środowisku,
2) przyjmowanie zgłoszeń o instalacjach, z których emisja nie wymaga pozwolenia,
3) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń zintegrowanych oraz na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
4) wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,
5) nakładanie obowiązku sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego,
6) nakładanie obowiązku polegającego na ograniczeniu oddziaływania na środowisko lub przywróceniu środowiska do stanu właściwego,
7) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska i przepisów szczególnych w zakresie objętym właściwością Starosty,
8) występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska oraz występowanie do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji,
9) wydawanie decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa, na podstawie inwentaryzacji stanu lasów,
10) opracowanie i aktualizowanie powiatowego programu ochrony środowiska i opiniowanie gminnych programów ochrony środowiska,
11) wydawanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, niezgodnie z uproszczonym planem urządzania lasu lub decyzją wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów,
12) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem linii brzegowej,
13) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych
14) dokonywanie przeglądu ustaleń pozwoleń wodnoprawnych na pobór wody lub wprowadzanie ścieków, a także realizacji tych pozwoleń,
15) wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
16) rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
17) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Społecznej Straży Rybackiej,
18) prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,
19) prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
20) wydawanie decyzji w zakresie wytwarzania i składowania odpadów,
21) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie: odzysku, unieszkodliwiania, zbierania lub transportu odpadów,
22) prowadzenie rejestru danych o posiadaczach odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
23) zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska odpadów,
24) wyrażanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części,
25) prowadzenie rejestru przetrzymywanych i hodowanych zwierząt podlegających rejestracji,
26) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów na terenach gminnych,
27) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem (cofaniem) koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
28) wydawanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych,
29) przyjmowanie zgłoszeń zamiaru przystąpienia do wykonywania robót geologicznych,
30) przyjmowanie  dokumentacji geologicznych,
31) dokonywanie oceny udatności upraw leśnych,
32) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie.

§ 21. Do podstawowych zadań Wydziału Geodezji i Katastru należy: 
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
2) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
3) zakładanie osnów szczegółowych,
4) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
5) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
6) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych oraz standardowych opracowań kartograficznych:
 a) ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości),
 b) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
 c) rejestru cen i wartości nieruchomości,
 d) szczegółowych osnów geodezyjnych,
 e) obiektów topograficznych,
 f) mapy ewidencyjnej,
 g) mapy zasadniczej.

§ 21a. Do podstawowych zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy:
1) gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu, w szczególności:
 a) tworzenie i ewidencjonowanie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
 b) zlecanie prac geodezyjnych i wycen nieruchomości,
 c) sporządzanie planu wykorzystania zasobów nieruchomości,
 d) zapewnienie zabezpieczenia nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
 e) wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
 f) zbywanie i nabywanie, oddawanie w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę, użyczanie, oddawanie w trwały zarząd, a także obciążanie ograniczonymi prawami rzeczowymi,
 g) współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
2) aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego nieruchomości,
3) prowadzenie spraw związanych z wywłaszczaniem nieruchomości,
4) zabezpieczenie wierzytelności poprzez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności,
5) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności,
6) przyznawanie na własność działek gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę,
7) stwierdzanie przejścia z mocy prawa w trwały zarząd wód oraz gruntów pokrytych wodami,
8) prowadzenie prac związanych z porządkowaniem i zakładaniem ksiąg wieczystych,
9) prowadzenie spraw związanych z ochroną gruntów rolnych i wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji.

§ 22. Do podstawowych zadań Wydziału Komunikacji i Dróg należy:
1) rejestracja pojazdów,
2) czasowa rejestracja pojazdów,
3) wydawanie kart pojazdów,
4) wyrejestrowanie pojazdów,
5) wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdom,
6) wydawanie kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych,
7) zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
8) wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów o wymiarach większych od dopuszczalnych, 
9) wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny w przypadkach, gdy miejscem imprez wymagających zezwolenia jest droga powiatowa lub gminna,
10) prowadzenie rejestru działalności regulowanej oraz nadzoru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów,
11) wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych pojazdów,
12) prowadzenie rejestru działalności regulowanej i nadzoru nad ośrodkami szkolenia kandydatów na kierowców,
13) dokonywanie wpisu do ewidencji instruktorów,
14) wydawanie praw jazdy, w tym międzynarodowych,
15) kierowanie w drodze decyzji administracyjnej na badanie lekarskie i psychologiczne osób posiadających prawo jazdy,
16) wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadkach, gdy upłynął termin ważności oraz w przypadku przekroczenia przez kierującego pojazdem liczby 24 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego,
17) wydawanie decyzji administracyjnych o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami,
18) wykonywanie kompetencji Starosty związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz prowadzeniem parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych,
19) coroczne przedkładanie Zarządowi propozycji dotyczącej ustalania wysokości opłat za usunięcie pojazdów z drogi i za ich przechowywanie na wyznaczonym parkingu,
20) udzielanie, odmowa, zmiana lub cofanie licencji w zakresie krajowego transportu drogowego,
21) wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych,
22) wydawanie zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku  do jego podstawowej działalności gospodarczej,
23) dokonywanie kontroli przedsiębiorcy, któremu udzielono licencji, zezwolenia lub zaświadczenia,
24) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu informacji o liczbie i zakresie udzielonych licencji i zezwoleń,
25) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg powiatowych,
26) przygotowanie projektu zaliczania dróg do kategorii dróg powiatowych i ustalanie ich przebiegu,
27) przygotowywanie opinii w zakresie ustalania przebiegu dróg wojewódzkich i gminnych,
28) wydawanie na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych,
29) sporządzanie co najmniej raz w roku analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób,
30) sporządzanie projektów decyzji administracyjnych nakładających na przedsiębiorców karę pieniężną w przypadkach określonych przepisami prawa.

 § 23. Do podstawowych zadań Wydziału Rozwoju Lokalnego, Promocji i Spraw Społecznych należy:
1) opracowywanie, monitorowanie oraz aktualizowanie prac studialnych i prognostycznych, w tym Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu oraz Planu Rozwoju Lokalnego,
2) pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych, w tym opracowywanie, monitorowanie i rozliczanie projektów,
3) dokonywanie analiz rynku i opracowań zbiorczych dotyczących podmiotów gospodarczych,
4) podejmowanie działań wspierających powiatowy rozwój małej przedsiębiorczości,
5) przygotowywanie i rozpowszechnianie materiałów promujących Powiat,
6) promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin Powiatu, w tym ich prezentacja na wystawach, targach i imprezach kulturalnych w kraju i za granicą,
7) organizowanie oraz współorganizowanie przedsięwzięć o charakterze powiatowym w zakresie kultury, sportu i turystyki,
8) prowadzenie strony internetowej Powiatu w zakresie promocyjno – informacyjnym,
9) prowadzenie dokumentacji fotograficznej dotyczącej najważniejszych wydarzeń oraz inwestycji realizowanych przez Powiat,
10) koordynowanie działań związanych ze współpracą zagraniczną, w tym organizowanie i udział w spotkaniach oraz przedsięwzięciach prowadzonych w ramach porozumień zawartych ze społecznościami lokalnymi innych państw,
11) współpraca z instytucjami, środowiskami gospodarczymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymiany doświadczeń wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej oraz opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów w tym zakresie,
12) współpraca z mediami, w tym wykonywanie funkcji rzecznika prasowego,
13) zapewnienie tłumaczenia w trakcie spotkań oraz korespondencji i innych materiałów z języka niemieckiego i angielskiego na język polski i odwrotnie,
14) realizacja zadań z zakresu opieki nad zabytkami o zasięgu powiatowym,
15) opiniowanie analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ochrony zabytków,
16) nadzór nad realizacją zadań powiatowej biblioteki publicznej przez Bibliotekę Publiczną Miasta i Gminy w Słubicach, wynikających z zawartego porozumienia z Gminą Słubice,
17) nadzór nad stowarzyszeniami i fundacjami,
18) wydawanie pozwoleń w zakresie sprowadzania zwłok i szczątków z zagranicy w celu ich pochowania,
19) przygotowywanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub części obejmującej więcej niż jedną gminę,
20) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizowanych zadań,
21) współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie realizowanych zadań,
22) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nadawaniem im statutu oraz sprawowaniem nadzoru nad realizacją zadań statutowych w tych zakładach,
23) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie powołania i odwołania członków oraz składu Rady Społecznej SP ZOZ,
24) współpraca z jednostkami powiatowej administracji zespolonej i innymi jednostkami w zakresie organizacji systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego,
25) analiza dostępności i poziomu udzielania świadczeń medycznych na terenie Powiatu,
26) współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w zakresie zagadnień zdrowia publicznego,
27) ustalanie rocznego harmonogramu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu,
28) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie programów zdrowotnych realizowanych na terenie Powiatu,
29) promocja i ochrona zdrowia.

§ 24. Do podstawowych zadań Biura Prawnego należy:
1) udział w opracowywaniu  i  uzgadnianiu  projektów  aktów  prawnych Rady, Zarządu i Starosty,
2) opiniowanie projektów aktów prawnych pod względem redakcyjnym  i prawnym,
3) udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady, Zarządu, Starosty oraz komórek organizacyjnych Starostwa,
4) udział w  negocjowaniu   warunków  umów  i  porozumień  zawieranych przez Powiat, opiniowanie projektów tych umów i porozumień,
5) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami w sprawach dotyczących działania organów Powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w sprawach przekraczających zakres pełnomocnictw udzielonych tym jednostkom) oraz Starosty jako reprezentanta Skarbu Państwa,
6) współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego dotyczącego należności budżetu Powiatu i Skarbu Państwa,
7) współpraca z wydziałami, pozostałymi biurami i stanowiskami samodzielnymi Starostwa w sprawach wymagających opinii i konsultacji prawnych oraz w sprawach procesowych związanych z zakresem działania wydziałów.

§ 25.  Do podstawowych zadań Biura Zarządzania Kryzysowego należy:
1) koordynowanie przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w Starostwie,
2) wykonywanie zadań z zakresu obronności, w szczególności:
 a) wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania powiatu oraz dokumentów z tym związanych,
 b) opracowywanie wypisu Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Powiatu Słubickiego,
 c) wykonywanie czynności związanych z planowaniem i nakładaniem obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych,
 d) wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie planu akcji kurierskiej oraz przeprowadzanie szkoleń dla obsad,
 e) wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie dokumentacji związanej z przygotowaniem głównego stanowiska kierowania Starosty Słubickiego oraz organizowanie i prowadzenie szkoleń z elementami stanowiska kierowania,
 f) określanie szczegółowych kierunków działania dla komórek organizacyjnych starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie realizacji zadań obronnych,
 g) wykonywanie i uzgadnianie planów i programów szkolenia obronnego oraz organizowanie tego szkolenia, gier, treningów i ćwiczeń obronnych,
 h) współpraca z organami terenowymi administracji wojskowej,
 i) realizowanie przedsięwzięć na rzecz wojsk sojuszniczych w ramach obowiązków państwa gospodarza (HNS),
3) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej, w szczególności:
 a) wykonywanie zadań z zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
 b) udział w koordynowaniu przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez jednostki administracji publicznej i organizacje społeczne działające na terenie powiatu,
 c) realizowanie zadań w zakresie powszechnej samoobrony ludności,
 d) nadzór i koordynacja ćwiczeń w tym ewakuacji z obiektów użyteczności publicznej,
 e) tworzenie i przygotowanie do działania formacji obrony cywilnej uwzględniając w szczególności skalę występujących zagrożeń,
 f) opracowywanie i bieżąca aktualizacja powiatowego planu obrony cywilnej oraz nadzorowanie i koordynowanie opracowania i uzgadnianie gminnych planów OC,
 g) współudział w koordynowaniu działań ratowniczych w sytuacjach kryzysowych,
 h) współudział w planowaniu zabezpieczenia dóbr kultury i urządzeń użyteczności publicznej przed zagrożeniami,
4) wykonywanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w szczególności:
 a) wykonywanie zadań z zakresu planowania cywilnego zapisanych w ustawie o zarządzaniu kryzysowym,
 b) wykonywanie zadań Centrum Zarządzania Kryzysowego Starosty Słubickiego ujętych w ustawie o zarządzaniu kryzysowym,
 c) opracowywanie rocznego planu działania w zakresie  zarządzania kryzysowego oraz przygotowywanie, organizowanie ćwiczeń, szkoleń i treningów z zakresu ochrony ludności,
 d) przygotowywanie, opracowywanie i aktualizacja planów z zakresu ochrony ludności,
 e) udział w działaniach związanych z realizacją przedsięwzięć we wszystkich fazach reagowania kryzysowego,
 f) zbieranie i przygotowywanie w oparciu o analizę zagrożeń, informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa na potrzeby Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
 g) obsługa administracyjno - biurowa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem zapasowego miejsca pracy dla zespołu,
5) opracowywanie projektów zarządzeń, wytycznych i zaleceń Starosty w sprawach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej,
6) planowanie, sporządzanie i uzgadnianie przedsięwzięć rzeczowo - finansowych przeznaczonych na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej  i obronności,
7) wykonywanie zadań w ramach nadzoru nad realizacją zadań zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej oraz powszechnej samoobrony ludności w jednostkach samorządu terytorialnego i jednostkach organizacyjnych powiatu,
8) przygotowywanie i zapewnienie działania powiatowych elementów wojewódzkiego systemu wykrywania i  alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
9) udział w treningach łączności w ramach radiowych sieci współdziałania i zarządzania Wojewody Lubuskiego oraz zapewnienie łączności w ramach radiowej sieci zarządzania Starosty Słubickiego,
10) organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
11) prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych oraz wykonywanie funkcji pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych,
12) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych, w tym wykonywanie funkcji administratora bezpieczeństwa informacji,
13) wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej budynku siedziby Starostwa,
14) obsługa administracyjno – biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
15) prowadzenie gospodarki magazynowej Powiatowego Magazynu OC i Powiatowego Magazynu Przeciwpowodziowego oraz wykonywanie przedsięwzięć z zakresu utrzymania w pełnej sprawności technicznej sprzętu i urządzeń będących na ich wyposażeniu,
16) załatwianie spraw związanych z organizacją imprez masowych.

§ 26. Do podstawowych zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy:
1) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organizacjami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych.

§ 27. 1. Do podstawowych zadań Geodety Powiatowego należy: wykonywanie zadań z zakresu geodezji i kartografii wymienionych w § 21.
2. Geodeta Powiatowy wykonuje swoje zadania przy pomocy Wydziału Geodezji i Katastru.

§ 28. Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. kontroli należy:
1) prowadzenie kontroli w komórkach organizacyjnych Starostwa oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,
2) współpraca z zewnętrznymi instytucjami kontrolnymi,
3) opracowywanie planów kontroli,
4) sporządzanie dokumentacji  z przeprowadzonych kontroli, w tym protokółów, wniosków i zaleceń pokontrolnych,
5) kontrola realizacji wniosków pokontrolnych,
6) koordynowanie funkcjonowania kontroli zarządczej.

§ 28 a. Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. audytu wewnętrznego należy:
1) sporządzenie rocznego planu audytu wewnętrznego,
2) sporządzenie sprawozdania z wykonania planu audytu,
3) prowadzenie bieżących i stałych akt audytu wewnętrznego,
4) przeprowadzanie zadań zapewniających oraz czynności doradczych i sprawdzających,
5) współpraca z komórką kontroli wewnętrznej Starostwa,
6) opracowanie księgi procedur audytu wewnętrznego,
7) przeprowadzanie oceny kontroli zarządczej.
ROZDZIAŁ 5

TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 29. 1. Starosta i Wicestarosta przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach 13:00 - 17:00.
2. Sekretarz, Skarbnik, Geodeta Powiatowy, naczelnicy wydziałów oraz koordynatorzy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Starostwa.
3. W przypadku, gdy w poniedziałek przypada dzień ustawowo wolny od pracy, Starosta lub Wicestarosta przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu roboczym w godzinach 12:30-16:30.
4. Informacja o dniach i godzinach przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków winna być umieszczona w widocznym miejscu w budynku Starostwa.

§ 30. Osoba przyjmująca obywateli w sprawach skarg i wniosków sporządza protokół przyjęcia zawierający:
1) datę przyjęcia,
2) imię, nazwisko i adres składającego,
3) zwięzłe określenie sprawy,
4) imię, nazwisko i podpis przyjmującego,
5) podpis składającego.

§ 31. Rejestr skarg i wniosków prowadzi oraz opracowuje okresowe analizy Wydział Organizacyjny.

§ 32. 1. Starostwo stosuje rejestry skarg i wniosków oznaczając poszczególne rodzaje spraw symbolami: SG – skarga, WN – wniosek.
2. Skargi i wnioski wnoszone przez senatorów, posłów lub radnych opatruje się odpowiednio dodatkowo literą  „s”, „p” lub „r”.

§ 33. 1. Projekty odpowiedzi na skargi i wnioski przygotowują Sekretarz, oraz Skarbnik i pozostałe osoby kierujące komórką organizacyjną.
2. Odpowiedzi na skargi i wnioski udziela Starosta.

§ 34. Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Sekretarz, który:
1) czuwa nad terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków,
2) udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji,
3) prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg i wniosków w wydziałach.
ROZDZIAŁ 6

ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 35. Do podpisu Starosty zastrzeżone są:
1) pisma w sprawach należących do jego właściwości,
2) odpowiedzi na wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli i Prokuratury,
3) decyzje w sprawach kadrowych pracowników Starostwa,
4) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Starostę do jego podpisu,
5) korespondencja kierowana do:
a) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków Sejmu i Senatu oraz posłów i senatorów,
b) Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
c) ministrów oraz kierowników urzędów centralnych,
d) wojewodów,
e) sejmików samorządowych województw,
f) starostów.

§ 36. Wicestarosta podpisuje:
1) w czasie nieobecności Starosty dokumenty określone w § 35, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2,
2) pisma w sprawach należących do jego właściwości,
3) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Wicestarostę do jego podpisu.

§ 37. Sekretarz, Skarbnik, naczelnicy wydziałów, koordynatorzy, samodzielne stanowiska i inne osoby upoważnione przez Starostę podpisują pisma w sprawach należących do ich właściwości.
« powrót do poprzedniej strony